Första maj

Första maj 2019

Vänsterpartiet i Mölndal firade första maj på det nyrenoverade Mölndals Torg (fd Alberts torg) i Mölndals innerstad. Ordförande Lars Selin hälsade välkommen och Göteborgskapellet spelade. Ett 50-tal åhörare hade tagit sig dit denna kyliga förmiddag.

Första talare var Azita Pezeshk, ordförande för Ung Vänster i Mölndal. Azita talade om klimatkrisen och hur otroligt ojämlikt fördelade utsläppen är. 100 företag står för 70% av klimatutsläppen. Hon talade också om hur unga drabbas av de otrygga anställningar de ofta tvingas acceptera. Psykisk ohälsa, dåliga möjligheter att säga ifrån mot trakasserier och farliga arbetsmiljöer, osv.

För föreningen talade styrelsemedlemmen Farima Shabanzadeh.

Farima talade om klimathotet, och att det varit känt av de stora oljebolagen i 50 år, men de har valt att fortsätta generera utsläpp i alla år för att skydda sina vinster.

Vi höll också en tyst minut för alla dem som tar livet av sig. Bland unga ökar självmorden, och tre personer tar livet av sig varje dag i Sverige.

Farima gick hårt åt socialdemokraterna om förslagen att begränsa strejkrätten.

Som sista talare hade vi riksdagsledamot Jessica Wetterling från Mölndal.

Jessica inledde med att tala om högerextremismen. Nazister marscherar på första maj, deras “förklädda kamrater” tar plats i parlamenten.

Vi i Vänsterpartiet har nu ett viktigt ansvar som den enda vänsteroppositionen. Sverige ska åter bli världens mest jämlika land!

Även Jessica tog upp strejkrätten. Den behövs varje dag, för varje arbetare.

Varje år dör 500 personer i Sverige, mycket till följd av otillräckligt arbetsmiljöarbete och osäkra anställningar. Vi måste se till att lagar om systematiskt arbetsmiljöarbete efterlevs, och vi måste avskaffa anställningsformen allmän visstid.

Det talas om höjd pensionsålder för att medellivslängden ökar. Men förväntad livslängd ökar inte för alla! Lågutbildade kvinnor kan idag inte räkna med att leva lika länge som deras föräldrar gjorde.

Hon tog också upp det utbredda bidragsfusket bland moderata riksdagsledamöter. Som kontrast till kraven som ställs på t ex cancersjuka som måste arbeta under pågående behandling.

I klimatfrågan måste vi förena det gröna med det röda! Bara med jämlikhet kan vi driva ett effektivt arbete mot klimatförändringarna.

En av våra yngsta aktivister hade egen banderoll: “Jag vill ha fler barn till Sverige. Kram”.

Ett bra gäng följde med upp till lokalen för soppa och bröd. I år helt vegetariskt, ärtsoppa och broccolisoppa att välja på. Dessutom härligt hembakt, tunnbröd och silviakaka.

Många av oss fortsatte sedan till Göteborg, för att tillsammans med 7000 (polisens siffra) andra tåga till Gustav Adolfs Torg och höra på bl a Jonas Sjöstedt.