Palestinas flagga

Ett år sedan attackerna 7 oktober 2023

Den sjunde oktober är det ett år sedan Hamas massaker på civila i Israel då 1200 personer dödades och över 200 togs som gisslan.

Sedan dess har mycket hänt. Konflikten har trappats upp och nu är fyra makter inblandade: Israel, Hamas, Hizbollah, och Iran. Mot tre av dem har Sverige och EU starka sanktioner. Med Israel däremot har vårt land vänskapliga relationer och handelsutbyte. Det är därför viktigt att vi granskar vad just de gör.

• Israel har under över femtio år ägnat sig åt att fördriva en ockuperad befolkning och istället flytta in sina egna civila. Ett tydligt brott mot folkrätten och för detta är de dömda.
  • Israels regering valde efter attacken den omöjliga och brutala strategin att utplåna Hamas med militärt våld. Något som deras egna militärer med andra vet är omöjligt, och som skapar enormt mycket lidande. Över 40000 döda så långt, 2% av hela befolkningen! Över 20000 barn.
  • Israels armé har systematiskt försvårat livet på Gazaremsan genom att t ex sabotera vatten och avlopp och hindra införsel av mat.
  • Israel har vägrat gå med på vapenvila trots att det flera gånger funnits avtal som deras egna förhandlare godkänt. Regeringen har då lagt till nya krav som de vet inte kommer att accepteras.
  • Israels premiärminister och andra i regeringen har en arresteringsorder från FN:s internationella domstol.
  • Israel är bestämt emot en tvåstatslösning.

Vi kan inte bara uttrycka oro och fördöma. Det är dags att sätta press på Israels regering med tydliga och starka sanktioner. Mot deras medlemmar, mot landets ekonomi, mot deras möjligheter att köpa vapen. Dödandet fortsätter. Bitterhet och hat växer.