Ge äldreboendet lugn och ro

I dagens Mölndalsposten (24 oktober 2019) har våra ledamöter i Vård- och omsorgsnämnden en insändare om den beslutade privatiseringen av Lackarebäcks äldreboende (driften).

Se hela texten här:

Lackarebäckshemmet borde stanna i kommunal regi!

Nu finns ett beslut om att lägga ut Lackarebäcks äldreboende på entreprenad. Vänsterpartiet och även Socialdemokraterna är bestämt emot detta, men blev nedröstade av en kompakt blå-grön-brun majoritet. Inget tycks kunna rubba deras tro på de vinstdrivande företagens märkliga förmåga att göra allting både billigare och bättre.

Inför beslutet fanns det ett väldigt tydligt motstånd från boende, personal, anhöriga och andra medborgare. Vi hade visst hopp innan nämndmötet om att någon skulle ha tagit intryck av detta. Tyvärr hade vi fel.

Vi argumenterade för att Lackarebäckshemmet, som efter en tids problem nu äntligen är på rätt väg, behöver få arbeta vidare i lugn och ro. Det är de dagliga små förbättringarna som bygger en bra verksamhet.

De ekonomiska ”vinsterna” handlar, förutom en märklig momsfördel, om att minska antalet anställda. Det går alltså ut på att tjäna pengar på att personal som redan har en tung arbetsbörda ska jobba ännu mer, och det till lägre lön än tidigare.

Vi måste vara rädda om vår personal, det är ont om undersköterskor och andra som behövs för en bra vård. Sjukskrivningsnivåerna inom vården är redan de högsta i staden.

Det har inte alls gått bra att privatisera Mölndals äldreboenden. Både Brogården och Fässbergshemmet togs tillbaka till kommunal drift. Vi föreslog att de skulle kunna vänta med att privatisera tills vi har byggt ett nytt boende, och lägga ut det istället.

Majoritetens argumentation begränsades till att repetera sitt ideologiska mantra att konkurrens alltid skapar förbättring. Utan att närmare förklara hur det skulle fungera i detta fall. I alla nivåer i samhället har privatiseringar gett upphov till stora problem, men det verkar som om majoriteten i Mölndal inte vill låtsas om det.

Det är en radikal högermajoritet vi har. De har bråttom att förändra Mölndal i konservativ och nyliberal riktning. Måtte de inte hinna ställa till för mycket innan vi röstar bort dem 2022!

Lars Selin och Joakim Ramberg, för Vänsterpartiet i Vård och Omsorgsnämnden.