Medlemsinfo

Medlemsbrev 8/18

Det här brevet har gått ut till våra medlemmar 30 augusti 2018:

Kamrater!

Valet är snart här. Just nu 10 dagar kvar. Sedan börjar tillvaron återgå till det normala, tror vi nu. Efter valet ska det debatteras vilka nämnder och styrelser vi ska befolka. Vi ska dessutom ha en extra distriktsårskonferens (DÅK eller kanske EDÅK). Så lugnet infinner sig nog inte på ett tag, om någonsin.

Bifrostdagen lördag 1/9 13:30 – 17:30

Vänsterpartiet Mölndal är med på Bifrostdagen. Vi står där med tält eller cykel.

Varje parti som deltar kommer att hålla ett anförande som är exakt en minut långt om Jämlik hälsa. Där har Vänsterpartiet mycket att säga, så det blir till att komprimera.

Stå vid valstugan

Vi har ju vår food-truck som valstuga i år. Den står på Stadshusplan framför kommunhuset. Det är inget bra läge, så kom gärna förbi och tala med dem som står där. Det går också bra att anmäla sig till att stå där som valarbetare. Hör av dig till Jerker, Jokke eller mig om du vill. Eller kom förbi. Vi står där 11 – 17 på vardagar och 11- 14 på lördagar. Troligen annorlunda den 8/9, dagen före valet.

Dela ut flygblad

Vi försöker få till stånd flygbladsutdelningar så mycket vi orkar inför valet. Maila gärna in om du kan tänka dig att vara med, så anpassar vi tiderna efter hur många som kan vara med.

Dela ut valfoldrar

Vi kommer också att dela ut valfoldrar i brevlådor i några områden. Närmast:

Eklanda 4/9 kl. 18. Samling vid pizzerian.

Anna Mårland och hennes barn kommer att dela ut i Tulebo.

Cykelaktioner

Nu är det viktigt att schemalägga vilka som kan vara med vid cykeln.

Vi behöver veta vilka som kan ställa upp. Maila gärna om du kan vara med någon eller några gånger. [email protected]

Valarbetare på valdagen 9 september

Vi kommer att behöva många medlemmars insatser på valdagen den 9 september. Valsedlar ska ut till 44 vallokaler redan 7:30, och sedan ska det kontrolleras så att valsedlarna finns kvar hela valdagen fram till klockan 20. Det har hänt att valsedlar har ”försvunnit” på olika sätt. Därför måste de kollas så ofta man hinner, varannan timme, gärna oftare.

Villa Aurora kommer att vara ”sambandscentral” dit man kan komma för att fika, hämta nya valsedlar och umgås en stund. Här kommer vi också att ha valvaka från 20 eller tidigare.

Valvaka i Villa Aurora 9 september

Naturligtvis kommer vi att ha valvaka tillsammans. Ta gärna med släkt och vänner. Det är viktigt att anmäla sig till mig vare sig du kommer eller ej. Vi tänker bjuda på mat och lätt dryck. Tyngre dryck finns till ett rimligt pris.

Styrelsemöte tisdag 11 september

Styrelsen träffas tisdag 11 september kl. 18 i Villa Aurora. Vi gör en första utvärdering av valet, och funderar också på hur vi ska agera i kommunalpolitiken. Där är förhandlingsgruppen redan igång, men jag tänker att de kanske vill ha synpunkter från styrelsen.

Medlemmar som vill vara med och diskutera är hjärtligt välkomna till mötet.

Förhandlingsgrupp

Som ni vet förhandlar vi med andra partier när det gäller tillsättning av nämndledamöter med mera. Inför valet har vi tillsatt en förhandlingsgrupp som sköter det hela. Den består av Ronny Lindkvist (sammankallande), Marie Lindkvist, Joakim Ramberg, Annika Jansson, Lennart Svensson, Hannah Nyman, Jan Kronberg och Marie Nyman.

Gruppen utser inom sig förhandlare som träder in i skarpt läge. Antagligen två personer.

Extra distriktsårskonferens 29/9

Eftersom vår distriktsordförande och vår vice distriktsordförande har valt att avgå under sommaren, måste vi hålla en extra distriktsårskonferens. Mer om det senare.