Insändare från Vänsterpartiet om äldrevården

I Mölndalsposten 11 april 2019 hade vi följande insändare. Tidningen hade gjort vissa redigeringar, här är originaltexten.

Därför är Vänsterpartiet emot LOV för äldreboenden

Nu är det beslutat att Mölndal ska införa LOV, lagen om valfrihetssystem.

LOV innebär att det ska bli fritt för privata företag att starta äldreboenden i Mölndal. Kommunen måste betala för privata äldreboenden med skattepengar.

Tanken är att den enskilde brukaren ska få fler alternativ. I verkligheten kommer LOV att skapa osäkerhet för äldre människor. Skulle det, som blågröna majoriteten önskar, bli så att många väljer bort kommunens egna boenden kommer vi snart att behöva stänga kommunala äldreboenden. Tomma platser kostar nästan lika mycket som utnyttjade. De som valt att bo där, tvingas flytta.

Oavsett vem som driver äldreboenden, så är kommunen ansvarig och måste hela tiden hålla en beredskap. Ett företag kanske inte anser att det är tillräckligt lönsamt att driva ett boende vidare, eller går i konkurs. Då måste kommunen stå beredd, och de boende tvingas flytta till de platser som går att få fram. Kommunen kan av olika skäl inte hyra ut lokaler till LOV-företag. De boende hamnar i en osäker situation.

Mölndal behöver snarast komma igång med att bygga ett äldreboende med minst 80 platser för att få en rimlig kösituation om några år. Det finns mark avsatt och detaljplanen är klar. Med LOV är det mycket osäkert om kommunen vågar eller vill starta projektet. Tanken är att privata företag ska skapa de nya platserna. Skulle det inte dyka upp något sådant blir det inga nya platser, bara längre köer.

Vårdföretagen vill ha en lönsam verksamhet. Det åstadkoms med att ha boende som kräver minsta möjliga vårdinsats. Vi kan lita på att de kommer att hitta verktyg för att locka till sig just de gamla som kräver minst. Kvar står kommunen med flera av de mest vårdkrävande. Kommunen kan stånga sig blodig med olika prismodeller och kvalitetsuppföljningar. Vårdföretagen kommer att kringgå dem och de vet hur man gör.

Möjligheten att välja finns redan idag, och kan utvecklas, inom de kommunala äldreboendena.  En stor del av den kö vi ser idag är människor som tackat nej till sina första erbjudanden om plats De väntar på plats där de vill bo. Denna valfrihet kan vi utveckla genom mer uttalad profilering av olika boenden.

Vi önskar alla människors rätt att själva bestämma över sina liv. När det kommer till äldreboende menar vi att detta kan tillgodoses betydligt bättre inom den kommunala driften om man ser till hela verksamheten, i hela kommunen.

Lars Selin (V) Ledamot i Vård- och omsorgsnämnden.

Joakim Ramberg (V) Ersättare i Vård- och omsorgsnämnden.