Om skolan i Mölndal

En text från våra representanter i skolnämnden.

Budget i balans – personal och elever i obalans, och föräldrar förväntas ha stor tolerans!

Sedan den blå-gröna majoriteten röstade igenom stora sparkrav i skolförvaltningen, har Mölndal inte alls en skola för alla och snart inte en skola för någon. Enligt senaste rapporten i skolnämnden sjunker resultaten för elever i årskurs 9. Det är sedan länge känt att elever som lämnar grundskolan utan godkända betyg – får sämre förutsättningar för resten av livet. De eleverna kommer också att kosta en betydande summa ur en ett socioekonomiskt perspektiv.
Därför anser vi att det är av största vikt att stöd för barn/elever sätts in tidigt, redan i förskolan.
En följd är också att pedagoger lämnar sina tjänster, då de upplever en stor otillfredsställelse av att inte få möjlighet att utöva sina yrkesroller eller så blir de långtidssjukskrivna.
Idag har Mölndals stads skolor mellan 14-27 elever i varje klass i årskurs 1. Detta anser vi är ojämlikt.
Elever mår allt sämre och får inte sina behov eller särskilda behov tillgodosedda. Följden av detta kan bli att elever inte orkar med sina skoldagar, och då tvingas föräldrar att vara hemma med sina barn, för att rektor inte kan skapa förutsättningar för en trygg och anpassad lärmiljö.
Skolan är tvingande i och med skolplikten. Föräldrar måste alltså se till att deras barn går till skolan. Men när barnen blir sjuka av skolan, vad förväntas föräldrarna göra då och vad gör huvudmannen åt det?
Barn i förskolan ombeds stanna hemma, då det saknas resurser att ta emot dem.
Personalen sitter i en rävsax mellan att tillgodose elevernas behov och rektorns krav och rektorn har krav från skolförvaltningen att hålla budget – vilket skapar ohälsa och ökar sjukskrivningarna.
Vi vet att det kommer att läggas ekonomiska resurser på skolan 2020. Vi anser dock att det är alldeles för snål skattehöjning och pengarna kommer snabbt att slukas upp av alla hål som gapar tomma.
Vi kan inte bromsa oss ur en uppförsbacke!
Anna Mårland och Annika Svengren, vänsterpartiets representanter i skolnämnden.