Kommunens budget för 2020

Vänsterpartiet i Mölndal har gjort ett eget budgetförslag för 2020.

Våra nämnder har idag inte de ekonomiska resurser som motsvarar våra kommunmedborgares behov. Vi har blivit fler, och vi ser att vi behöver möta de volymökningar som varit en utmaning för våra nämnder under en tid.

Man måste hela tiden sträva efter att även kommunal verksamhet fungerar så effektivt och ändamålsenligt som möjligt. Detta görs hela tiden genom att ständigt se över vår organisation, och genom att söka tekniska och andra hjälpmedel för att arbetet ska löpa bättre. Tyvärr sker det också genom att pressa våra anställda till att arbeta snabbare, och genom att inte ge dem tid att utföra ett arbete de kan stå för. Detta är vi säkra på är en starkt bidragande orsak till de alltför höga sjuktal vi ser i verksamheten. Vi har därför, jämfört med majoritetens förslag, tagit bort allmänt skrivna punkter om s k “effektiviseringar”.

Vänsterpartiet anser att vi i vår kommun även vill ha annan verksamhet, t ex förebyggande verksamhet, och väljer då att skjuta till resurser så att vi kan uppehålla den nivå av verksamhet som vi anser att vi är skyldiga våra medborgare.

Några av våra satsningar

• Vänsterpartiet väljer under 2020 främst att lägga  resurser på verksamheter riktade till våra barn och unga, då vi anser att det är av allra största vikt att dessa får en så bra start i livet som möjligt. Genom flera av våra  kommunala verksamheter kan kommunen medverka till detta.
  • Vänsterpartiet väljer att skjuta till pengar till mindre grupper i för- och grundskola. I grundskolan ska resurserna mycket tydligare fördelas efter behov.
  • Vänsterpartiet väljer att skjuta till resurser för att  skollokaler blir ändamålsenliga när det gäller arbetsmiljön för våra elever, även för dem med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
  • Vänsterpartiet väljer att ge social- och arbetsmarknadsförvaltningen pengar till personal för att hantera det ökande antalet barn som far illa.
  • Vänsterpartiet väljer att satsa på tak över huvudet också för den lilla grupp ungdomar som finns här med stöd av den så kallade gymnasielagen. Precis som kommunen redan gör för andra ungdomar i liknande situation.
  • Vänsterpartiet väljer att se till att aktiveringspedagoger  finns tillgängliga för de äldre i den omfattning som behövs.
  • Vänsterpartiet väljer att skjuta till resurser för att se till att personer med funktionsvariationer inte ska få svårare att ta sig till aktiviteter än övriga kommunmedborgare.
  • Vänsterpartiet väljer också att satsa på en bra tillgång  till evenemang och kulturaktiviteter för alla våra medborgare.

Vänsterpartiet föreslår att man återställer den kommunala skattesatsen med de 45 ören som Alliansen under sina åtta år sänkte den med, plus att man ökar på det med 5 öre till, för att kunna få en realistisk budget som motsvarar de faktiska behov som vår kommun har idag.
Vänsterpartiet anser att den kommunala utdebiteringen år 2020 ska vara 20 kronor och 76 öre. (Majoriteten vill också höja, men med 25 öre)

Totalt ökar kommunalskatten (inklusive regionskatt) då från 31:74 till 32:24. Kommunens ekonomer har hjälpt oss att räkna på vad det kostar människor med olika inkomster:

Inkomst   20 000         +46:-/mån

25 000         +61

30 000.        +75

35 000.        +88

40 000.        +101

Vi inser att skattehöjningar påverkar människors ekonomi, och höjning av just kommunalskatt kan vara speciellt kännbart för personer med låga inkomster. Dock är det de med lägst inkomster som har mest nytta av kommunen, så totalt blir det en utjämnande effekt.