Vi motionerar om särskilt stöd i skolan

Till kommunfullmäktige 27 mars 2019 hade tre av Vänsterpartiets representanter skrivit nedanstående motion. Mötet lämnade den till kommunstyrelsen för vidare beredning. Vi lär få återkomma i frågan.

Motion gällande särskilt stöd för elever i Mölndals stads grundskolor

Nedmonteringen av de särskilda undervisningsgrupperna som pågår – kommer primärt att drabba elever som har särskilda behov och deras familjer. Sekundärt kommer det även att drabba övriga elever och deras familjer – då konsekvenserna kommer att bli påtagliga i varje klassrum och för varje individ. I nuläget är det upp till varje rektor att tillgodose det särskilda stödet på varje enhet. Men när detta stöd inte är tillräckligt, glider eleverna mellan stolarna.

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv kommer detta att kosta. Vi vet sedan länge att det är av största vikt att varje elev lämnar grundskolan med betyg i samtliga ämnen. För att göra detta möjligt behöver varje elev få sin skolgång anpassad utifrån sina behov.

• Endast två elever gavs plats i den särskilda undervisningsgruppen på Lindeviskolan inför ht19. Flertalet (minst tre) elever nekades plats. Övriga skolor i kommunen stänger ner sina särskilda undervisningsgrupper med hänvisning till just Lindeviskolan. Förvaltningen verkar inte veta vad som sker ute på de enskilda enheterna och de enskilda skolenheterna verkar inte känna till sitt ansvar.
  • Kommunen kommer att få svårt att leva upp till sitt ansvar gentemot elever med diagnoser inom autismspektrum – gällande att erbjuda dem en utveckling och utbildning inom ramen för skolans värdegrund och uppdrag (kap.1, LGR11) när man starkt begränsar möjligheten för dessa elever att få plats i särskild undervisningsgrupp.
  • Familjer ska kunna leva upp till skolplikten utan att skolvistelsen resulterar i sjuktillstånd hos barnet. Stöd skall finnas tillgängligt ute i de ordinarie skolenheterna om inte eleven ges möjlighet till placering i särskild undervisningsgrupp.

Familjer till barn som utvecklar ätstörning, ångest, suicidala beteenden och tankar, psykostillstånd och sömnstörning på grund av felaktig skolplanering behöver inte ytterligare oro i form av anmälan från skolan för bristande närvaro, de behöver en fungerande skolgång där barnet inte utsätts för mer perceptionsintryck och stress än vad det på grund av sin funktionsnedsättning kan hantera. Detta kommer i sin tur att leda till att antalet elever med problematisk skolfrånvaro (”hemmasittare”) ökar.

I nuläget tvingas de barn som inte getts plats i de särskilda undervisningsgrupperna på Lackarebäcksskolan alt. Lindeviskolan, ut i ordinarie skolverksamheten vilket redan resulterat i fruktansvärda konsekvenser för familjer i kommunen då det särskilda stödet inte tillgodoses på varje enhet. Kommunen kommer ha svårt att ta sitt ansvar för dessa medborgare.

Se skolverket:

Yrkande

Vi yrkar att kommunfullmäktige ger skolförvaltningen i uppdrag att ta fram en plan för att tillgodose det särskilda stödet i kommunens grundskolor.

Mölndal 190326

För vänsterpartiet i Mölndal, Jerker Halling. Anna Mårland och Annika Svengren

Protokoll från fullmäktigemötet

KS 147/19
Motion (V) angående särskilt stöd för elever i Mölndal stads
grundskolor
Beslut
Motionen remitteras till kommunstyrelsen för beredning.
Ärendet
Jerker Halling (V) har i motion daterad 27 mars 2019 föreslagit att skolförvaltningen får i
Förslag till beslut
Beslutsgång
Ordförande frågar om motionen får läggas och finner att så sker. Därefter frågar ordförande
om motionen kan remitteras till kommunstyrelsen för beredning och finner att så sker.
Expedieras till
Kommunstyrelsen